Նա ապրում էր սիրով, լռում էր սիրով
Նմանատիպ
ԵՐԵՎԱՆ, 13 ՍԵՊՏԵՄԲԵՐԻ, Irates.am: Ժամանակներ են լինում, երբ ապրում եմ անցյալում՝ նեղսրտած ներկայից ու Ղարաբաղյան անավարտ պատերազմից։ Եվ քանի դեռ քաղաքական մտազուգորդումներիս «ձեռը կրակը չեմ ընկել», ինձ հեռվից այցի են գալիս… նրանց բազմությունից ես մոլորվում եմ, որովհետև բազում են, իրարից տարբեր՝ նվիրվածության, տաղանդավորության «տարբերանշաններով»։
Ահա, նա, իսկույն ճանաչեցի՝ Կարեն Ջանիբեկյանը, Կարեն Գուրգենիչը։ Ինքն իրենից և բոլորից անբաժան, մեծ կրքերի տեր տղամարդն ու արտիստը։
Մինչ ծանոթ լինելը ես նրան միշտ նմանեցնում էի քանդակագործի՝ քայլքով, շարժուկերպի ընթացքով, փողոցում, թե որևէ սրճարանում, երբ հանդիպում էի, այդ տպավորությունը ոչ թե ունենում էի, այլ համոզված էի։ Հետագայում ճշտեցի, որ ճիշտ եմ. հիմա նույնպես այդ կարծիքին եմ։ Ինքը նախ և առաջ քանդակագործ էր թատրոնում, առավել ևս շփումների մերձեցումից հանդիսատեսի ներկայությամբ, ընթացք ու շարժում ես զգում, թե ինչպես է բեկոր առ բեկոր կերտում իր կերպարը՝ ում էլ կերպավորելիս լիներ։ ¥Ռոդենին երբ տեսնում են աշխատելիս՝ խորասույզ, հարցնում են. «Ի՞նչ եք անում», պատասխանում է.
«Ես մարդու վրայից հեռացնում եմ նրա ամենաավելորդ մասերը»¤։ Թերևս էությանը բնորոշ տարրերը, զգայնությունները պահպանելու համար։
Կարեն Ջանիբեկյանն այսպես էր «աշխատում»՝ դասական, թե ժամանակակից որևէ կերպար մարմնավորելիս. հեռացնում էր իրեն բնորոշ բոլոր տվյալները, և տեղի էր ունենում փոխակերպության հրաշքը։ Երբեմն նույնիսկ անճանաչելիության աստիճան, և կերպարը լիարժեքորեն էր բնորոշում ժամանակը։ Այլ խոսքով հավաստի էր ու հնչերանգային. մտապահվում էր, մտահոգում։
Ֆիլմերում այլ էր. նրան մոտ, շոշափելի լինելու հնարավորությունը չէր խանգարում, որ ներկայանար ինչպիսին կար՝ իրեն լիարյուն դրսևորած։ Առիթներ եղել են, հարցրել եմ, ընդհանրապես իր դժգոհություններից չէր սիրում խոսել։ Ինչ-որ դետալների անդրադառնում էր՝ բեմարվեստից, կինոարվեստից։ Մի օր ծիծաղելով ասաց.
– Ջանս, բեմարվեստ-բեմարվեստ էնքան են ասում-խոսում, որ արվեստը նեղացավ՝ փախավ։ Բեմը մենակ մնաց։ ՈՒ՞մ համար մնաց, ինչու՞ մնաց՝ հարց է, տեղյակ չենք։
Սունդուկյանի թատրոնում աշխատելու տարինե՞րն էին, լավ չեմ հիշում, բայց էական չէ։ Սխալվեցի մի պահ, ինքը չէր աշխատում բառի սովետական իմաստով, ինքը կերպավորում էր, ներշնչում միայն իր խաղընկեր դերասաններին։ Թող ամենևին չվիրավորվեն նրանք, ովքեր բախտ են ունեցել Ջանիբեկյանին խաղընկեր լինելու, քանի որ ակամա հայտնվում էին մի այնպիսի իրադրության մեջ, որտեղ չէին կարող «վատ խաղալ», որովհետև ներգործուն էներգետիկայով էր օժտված Արտիստը։
Երբեք չնկատվեց Գուրգեն Ջանիբեկյանի որդի լինելը։ Ջանիբեկյանների երեք սերունդ՝ հայ բեմարվեստը իրենց ներկայությամբ ազնվացնող։ Ինձ հետաքրքրում էր` բոլորովին այլ կյանքի ձգտում ունեցե՞լ է. հարցս տարօրինակ թվաց իրեն, սրճարանում երկուսով էինք։
– Եթե ինձ նկատի ունես,- շուրջը նայելով ու համարյա ամեն պահ ծանոթ-անծանոթի բարևելով՝ ժպտաց,- հա էլի, ինձ նկատի ունես, բա ու՞մ։ Ինչի ես ի՞նչ կյանքով եմ ապրում»։
Անսպասելի էր պատասխանը, այն հարց էր ինձ ուղղված, այսինքն՝ ի՞նչ ես պատկերացնում, ի՞նչ կյանքով եմ հիմա ապրում։ Երևի ինքը չբացեց փակագծերը, որ ասեր. «Համենայն դեպս իմ ապրած կյանքը ուրիշ է, դուք չեք տեսնում, չեք նկատում ու երևի ինձ դերասանի կաղապարի մեջ եք միշտ տեսնում»։
Արտիստի սևեռուն հայացքից ես իրեն վերագրեցի այս մտածումներս ու միշտ, տարիների մշուշից վեր, շատ վեր է ելնում նրա ընդհանրական կերպարը մյուս բոլոր օրերին, երբ հանդիպում էինք գրեթե միշտ անակնկալ, միայնակ լիներ, շրջապատված մտերիմներով, թե իր համար անփոխարինելի գամփռի հետ, որն ամբողջացնում էր իր ցրված ու մտասևեռ բոհեմիկ բնավորության կերպընկալումը։
«Հրանտը, Հրանտը», երբեմն տմտմբացնելով գլուխը, մշուշված ծխախոտի քուլաներից աչքերը կկոցելով լռում էր։ Հրանտ Մաթևոսյանին նկատի ուներ. «Աշնան արևում» Սիմոն էր կերտել, «Չեզոք գոտիում»՝ Թորամանյան։ Լցված էր Մաթևոսյանի աշխարհի սիրով, իրենց հարաբերություններից տեղյակ չեմ, բայց փոխադարձ ջերմությունն անառարկելի էր. որքան էլ մեծանուն գրողը հաճախակի դժգոհեր էկրանավորված իր «տեքստերից»։
Կարեն Ջանիբեկյանին հրաժեշտ տալու օրը… նրան ի վերջո ճանաչելու օր էր ինձ և այն բազմության համար, որ եկել էր նրան ծափահարելու, վերապրելու տարիների այն արձագանքներով, որ իրենց պարգևել էր՝ հնարավորություն տալով մի վերջին անգամ խորհելու կյանքի և մահվան միջև եղած տարբերության մասին, որը հասկանալու համար պետք է ապրել սիրո գաղտնիքը այդպես էլ չվերծանած, ինչպես ինքը՝ Արտիստը, իր ողջ ներկայանալի կյանքում։
Արթուր ԱՆԴՐԱՆԻԿՅԱՆ
Հետևեք մեզ նաև Telegram-ում