«Ամերիկա, չե՞ս կարողանում դիվանագիտությունդ էդ մարդասպանների պարագլխի հետ վարել էնպես, որ նա չլինի քեզ թելադրողը»
Նմանատիպ
«Իրատեսը» շարունակում է զրույցը «Տաղարան» համույթի գեղարվեստական ղեկավար և դիրիժոր, Հայաստանի առաջատար դաշնակահար-մենակատար, ՀՀ մշակույթի վաստակավոր գործիչ ՍԵԴՐԱԿ ԵՐԿԱՆՅԱՆԻ հետ:
Թեմաները, որոնց անդրադարձել ենք զրույցի այս հատվածում, բնավ երաժշտական չեն, սակայն խիստ արդիական ու անհանգստացնող են յուրաքանչյուր մտածող հայի համար:
Սեդրակ Երկանյանի ինքնատիպության դրսևորումներից ինձ համար առանձնանում է նրա՝ դասական ուղղագրությամբ արևմտահայերեն գիրը: Այս և այլ հարցեր ենք շոշափում մեր զրույցի ընթացքում:
– Մաեստրո, Ձեր գիրը արևմտահայերեն է՝ դասական ուղղագրությամբ: Սա նախասիրությու՞ն է, սկզբու՞նք, թե՞ հայերենի վտանգված տեսակը փրկելու գիտակցված միտում:
– Ավելի շատ սա գիտակցված քայլ է: Ճիշտ է, ես մեծացել եմ այնպիսի միջավայրում, որ ականջներս սովոր են եղել արևմտահայերենին: Մայրիկս, տատիկս, մորաքույրերս, հայրական կողմս խոսում էին արևմտահայերեն, նրանք բոլորն էլ Արևմտյան Հայաստանից կրկնակի գաղթած մարդիկ էին: Եկավ մի ժամանակ, որ ես փորձեցի արդեն այլ մոտեցմամբ և այլ պատասխանատվությամբ վերաբերվել հայերեն լեզվամտածողությանը և ոչ պակաս՝ ուղղագրությանը: Ես իմ առջև այսպիսի հարց էի դրել և փորձում էի պատասխանը գտնել. ի՞նչն էր խնդիրը, գերխնդիրը, որ Սահակ Պարթևը, Մեսրոպ Մաշտոցը, աշակերտաց ողջ զորագունդը լծվեցին Հայոց այբուբենը վերականգնելու, փրկելու և սեփական գիրն ու գրականությունն ունենալու մեծ գործին: Եթե մետաֆորիկ առումով ասում են՝ մեր զինվորները, այսինքն՝ տառերը, փրկեցին մեզ վերջնական ուծացումից, սրանում շատ կարևոր մի գերխորհուրդ կա: Եթե այդ գործն իրականացվել է, և ստեղծվել է դասական ուղղագրություն, որը փրկել է մեզ ամեն տեսակ ուծացումներից ու չգոյությունից, ուրեմն մեր փրկությունը այդտեղ է: Եթե սա գիտակցում ենք, և առաջին հերթին գիտակցել են այն հանճարները, ուրեմն ի՞նչ է նշանակում հրաժարվել այդ լեզվից և ուղղագրությունից: Որքան էլ ասեն, թե լեզուն զարգացում է ապրում, ես չեմ հասկանում՝ զարգացումը ո՞րն է, շեղու՞մը: Էն վերջին դամոկլյան սուրը, որ իջեցրին մեզ վրա 1920-ական թվականներին՝ ստեղծելով նոր ուղղագրություն, արեցին նրա համար, որպեսզի վերջնականապես խզվեր մեր կապը հայոց հետ: Սրանով մեզ ստիպում էին մոռանալ մեր արմատները: Ովքեր որ նախագծել էին էդ ծրագիրը, նրանք էլ սատանայաբար գիտեին, թե ինչից են զրկում մեզ: Այսինքն՝ ստեղծեցին մի պայման, որ ուծացման ընթացքը շարունակվի: Դա ժամանակի խնդիր էր: Հիշենք՝ 1960-80-ականների հասարակության ըմբռնման մեջ հայկական դպրոցը արհամարհելի մի վայր էր: Բոլորը վազում էին ռուսական դպրոցներ, այսինքն՝ հաջողվում էր էդ ծրագիրը: Այս հարցերը երբ դրեցի ինքս իմ առաջ, տեսա, որ խնդիրն այստեղ շատ լուրջ է, և հասկացա, որ մեր փրկությունը առաջին հերթին դեպի դասական ուղղագրություն վերադարձի մեջ է, հետո նոր՝ տնտեսական, ֆինանսական, քաղաքական, չգիտես էլ ինչ փոփոխությունների: Եթե հասկանանք, եթե վերևները հասկանան սա, և մենք վերադառնանք մեր դասական ուղղագրությանը, այդ ժամանակ հույս կա, որ այս մոլորակի վրա, այս տարածաշրջանում էլի կունենանք բավական երևելի տեսակարար կշիռ:
– Չցանկացա ընդհատել Ձեզ, բայց հիմա վերադառնանք Ձեր խոսքին: Ասացիք, թե Սահակ Պարթևը, Մեսրոպ Մաշտոցը, աշակերտաց ողջ զորագունդը լծվեցին Հայոց այբուբենը վերականգնելու, փրկելու գործին: Ըստ ընդունված ճշմարտության՝ ստեղծեցին: Դուք նկատի ունեք Դանիելյան գրե՞րը, այդքան որոշակի ա՞յդ գրերն եք ակնարկում, երբ ասում եք՝ վերականգնեցին, փրկեցին:
– Մեր եկեղեցին է այդպես ներկայացնում, թե ստեղծեցին: Հակադարձելով ասեմ, որ օդից որևէ բան չի ստեղծվում: Հազար ու մի սեպագրեր, քարագրեր են եղել, Պարիս Հերունու գրքում տրված են տարբեր ազգերի, տարբեր ժողովուրդների այբուբենները: Բա դրանք ե՞րբ են ստեղծվել: Ստեղծվել են մինչքրիստոնեական շրջանում: Այսինքն՝ մենք ունեցել ենք գիր: Մինչև էդ ինչո՞վ ենք գրել-կարդացել: Հայերեն ենք ունեցել մենք: Հիմա որ դրա հետքը չկա, քրիստոնեությունը, սուսերակիրները եկան ու առաջին դարերում եղած-չեղածը վերացրին, դա չի նշանակում, որ մարդու միտքը, գենետիկ հիշողությունը վերացավ: Եթե չկային այդ գրերը, այս այրերն ինչո՞ւ էին գնում-հասնում Ասորեստանի մի կետ, որ Դանիել եպիսկոպոսից վերցնեն-բերեն նշանագրերը: ՈՒրեմն եղել է, չէ՞: Ա՛յ սա նկատի ունեմ, երբ ասում եմ՝ վերականգնեցին, ոչ թե ստեղծեցին:
– Խոսեցիք շատ խորքային խնդրի մասին: Փորձեմ Ձեզ տեղափոխել մերօրյա իրականություն և հարցնել՝ ի՞նչ կտան Հայաստանին և հայ ժողովրդին ամերիկյան Կոնգրեսի և Սենատի կողմից Հայոց ցեղասպանությունը ճանաչելու և դատապարտելու բանաձևերը:
– Պիտի ասեմ, որ հեթական անգամ ամերիկյան իշխանությունները ցույց տվեցին, որ իրենք ա՛ն-ասուն են: Էնքան կուզեմ՝ էս խոսքերը տեղ հասնեն, հասնեն Թրամփին, նախորդ և ապագա նախագահներին, նրանց աշխատակազմի անդամներին: Ես նրանց ուզում եմ ասել՝ ան-հարգելի պարոնայք, անպայման հարկավոր է, որ ձեր մայրերի, քույրերի, զավակների հետ թուրքերը վարվեն այնպես, ինչպես որ մերոնց հետ ժամանակին, որ նո՞ր միայն հասկանաք, թե ինչ բան է կոտորածը, ցեղասպանությունը, որ դրանից հետո՞ միայն բարբառեք, թե կատարվածն ինչ է: Եթե այդպես է, ո՛չ երանի ձեզ: Չտեսնեք էդ օրը, որ թուրքը ձերոնց հետ վարվի նույն կերպ: Բայց այդ ժամանակ կընդունեք, չէ՞, մեզ հետ կատարվածի ահավորությունը: Ասում եմ՝ ա՛ն-ասուն են: Որովհետև ասող մարդը, ասուն մարդը նման կերպ չի կարող դատել: Ամերիկա, էնքան տկար ես, որ չե՞ս կարողանում դիվանագիտությունդ էդ մարդասպանների պարագլխի հետ վարել էնպես, որ նա չլինի քեզ թելադրողը: Հզորագույն պետություն ես, չե՞ս կարողանում ուրիշի թելադրանքին չենթարկվել:
– Մենք ինչ-որ բան ունե՞նք անելու, ինչ-որ բան մեզնից կախվա՞ծ է, որ պիտի գործի դնենք, որպեսզի աշխարհը մեր դատը ճանաչի, թե՞ պիտի կրավորական կեցվածքով նստենք-սպասենք արդարության, ճշմարտության հաղթանակին:
– Ես իմ քայլն արել եմ արդեն՝ կապված դասական ուղղագրության հետ: Երանի՜ բոլորը հասկանան, որ դա մեր կարևորագույն խնդիրն է, որի միջոցով մենք կկարողանանք հայտ ներկայացնել որպես հզոր ազգ: Ես ուղղակի զարմանում եմ, թե այս քսան-երեսուն-հարյուր տարվա մեջ էսքան սրիկա ո՞նց ծնեց հայ մոր արգանդը: Որ կողմ նայում ես՝ գող, ավազակ, թալանչի: Սրանց մի մասը, որ հեղափոխության օրերին դուրս էր եկել փողոց, գոռում-գոչում էր, ինչի՞ էին սպասում, մտածում էին, որ հերթն իրենց չի՞ հասնելու: Թե՞ այն հույսով էին, որ ավելի ապահով պիտի գողանան, թալանեն: 80 տոկոսը գող ու ավազակ է: Ոպեսզի սա մաքրվի, տասնամյակներ են պետք: Այսօրվա իշխանությունները՝ Փաշինյանը լինի, թե ուրիշները, ինչքան էլ ջանան, տասնամյակներով պիտի սպասենք էդ մաքրվելուն: Դեռ խութերը գլուխ չեն բարձրացրել: Բա որ վաղը-մյուս օրը բարձրանան, հանկարծ, Աստված չանի, մեկ-երկուսին էլ խփեն, ո՞նց է լինելու մեր վիճակը: Իսկ ես իմ հոտառությամբ այդ վտանգն արդեն զգում եմ: Էն որ ջահելներին դեմ են տալիս նախարարության դռներին, դրա պարագլուխները չե՞ն գիակցում, թե ինչ են անում: Էսքան տականք կարելի՞ է լինել՝ օգտագործել ջահելներին: Գիտենք՝ էդ պարագլուխների կենսագրություններում ինչ փաստեր կան: Բոլորը Նալբանդյան-37-ից են: Յուրացրին կուսակցությունը, որ ըստ իրենց ուզածի ձևեն տարածքը: Իսկ պարզ, մաքուր երեխեքին հանում են իրենց շարքերից: Երանի շատ լինեն, ու միաբանության ոգին էդ երեխեքի, էդ ջահելների մեջ զարգանա, և արագ տեղի ունենա ինքնամաքրվելու էս ընթացքը:
Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ