«Չէի ցանկանա՝ գորգ լվանալով, փողոցում խորոված անելով շահեին ժողովրդի համակրանքը, այլ անեին կոնկրետ գործեր»
Նմանատիպ
ԵՐԵՎԱՆ, 6 ՍԵՊՏԵՄԲԵՐԻ, Irates.am: «Իրատեսի» հյուրը Հասմիկ ՊԱՊՅԱՆՆ է:
– Տիկին Պապյան, մեր հանրապետությունում ժամանակ առ ժամանակ նախաձեռնում են օպերային ներկայացումների համերգային կատարումներ՝ պայմանավորված ֆինանսական միջոցների սղությամբ: Ի՞նչ պատկեր է այս իմաստով համաշխարհային բեմերում. արդյո՞ք օպերային ներկայացումների համերգային կատարումներն ընդունված ձևաչափ են դրսում:
– Ընդհանրապես, այո՛, ընդունված է այդ ձևաչափը, բայց ոչ այնքան հաճախ են լինում այդպիսի կատարումներ դրսում: Հիմնականում այդ ձևաչափով այնպիսի օպերաներն են կատարվում, որոնք երկար բեմական կյանք չեն կարող ունենալ: Ես երգել եմ Իլդեբռանդո Պիցցետիի «Ֆեդրա» օպերայի համերգային կատարման ժամանակ, որը նվիրված էր օպերայի առաջին կատարողի՝ Ռեժին Կրեսպանի մահվան տարելիցին: Դա, իհարկե, մեծ իրադարձություն էր: Բայց կար մտավախություն, որ այն հիմնական խաղացանկում չի կարող ընդգրկվել, որովհետև չի լինի բավականաչափ պահանջված: Այսինքն՝ օպերային ներկայացումների համերգային կատարումները այս կամ այն առիթով են արվում, բայց երբեք չեք տեսնի, որ Եվրոպայում «Տրավիատա» կամ «Ռիգոլետտո» բեմ հանեն՝ համերգային կատարումով: Մեր երկրում օպերային ներկայացումների համերգային կատարումները հիմնականում պայմանավորված են Էդուարդ Թոփչյանի՝ դեպի օպերան ունեցած մեծ սիրով: Նա պարզապես այլ տարբերակ չունի իր այդ սիրուն հագուրդ տալու, որովհետև երբևիցե չի հրավիրվել օպերային թատրոն՝ նվագախումբ ղեկավարելու կամ ներկայացում բեմադրելու: Եվ նա մեծ նվեր է անում մեր ունկնդիրներին, որոնք այդ օպերաները բեմականացված տեսնելու հնարավորությունից զրկված են:
– Հասարակություն և բարձր երաժշտություն հարաբերակցության մեջ ո՞րն է գերիշխող գործոնը: Հասարակությո՞ւնն է պայմանավորում երաժշտական ստեղծագործության ճակատագիրը, դրա տեղն իր կյանքում, թե՞ երաժշտությունն է իր հետևից տանում հասարակությանը:
– Ճիշտ մոդուլն այն է, որ երաժշտությունը լինի տանողը, որ երաժշտությունը կրթի, բարձրացնի հասարակությանը: Բայց Հայաստանում, ցավոք, դեռ չենք հասել դրան: Պիտի ասեմ, որ հեղափոխությունից հետո ես շատ էի ուրախացել, որովհետև ցածրորակ երաժշտությունը հետ էր մղվել մեզանում: Բայց հիմա տեսնում եմ, որ ամեն ինչ կրկնվում է. ասվածի վառ ապացույցը համահայկական խաղերի բացման համերգն էր, որի ընթացքում բեմում դարձյալ ամենա-ամենա-ամենա Թաթան էր: Իսկ սա նշանակում է, որ մենք նորից հետքայլ ենք անում:
– Վերջին շրջանում Ձեր կենսագրության մեջ բեմական կարիերան հետին պլան է մղվել: Դուք ավելի հակված եք Ձեր ուժերը ներդնելու մանկավարժական, հասարակական ոլորտներում: Ինչո՞վ է սա պայմանավորված:
– Ես 37 տարի 45 դերերգ եմ կատարել աշխարհի ամենամեծ, ամենակարևոր բեմերում: Կարծեք թե բաց տեղեր, չիրականացված ցանկություններ չեն մնացել այս առումով: Թերևս, եթե առիթ լիներ, կցանկանայի երգել Բեթհովենի «Ֆիդելիո» օպերայում ազատատենչ կնոջ՝ Լեոնորայի դերերգը: Այդ կերպարն ինձ համար շատ սիրելի է: Մնացած ամեն ինչ իմ դեպքում կրկնություն է լինելու: Ես հիմա ունեմ մենահամերգային ծրագրեր, որոնցում ընդգրկված են քիչ երգվող ստեղծագործություններ: Դոնիցցետիի, Բելլինիի, Վերդիի երգերի վրա եմ աշխատում, այս ծրագրով երգելու եմ Գերմանիայում, հետագայում նաև՝ Հայաստանում: Այսինքն՝ համերգային գործունեությունը շարունակվում է, բայց հետ եմ քաշվել բեմական բուռն գործունեությունից, ճիշտ եք նկատել: Պետք է կարողանալ ժամանակին հեռանալ:
– Ցանկացած մարդ, որ իր գործի նվիրյալն է, հեռանալիս մտածում է, թե ովքեր են իրեն փոխարինելու: Կա՞ն Ձեզ փոխարինողներ օպերային երգարվեստի ասպարեզում:
– Այո՛, իհարկե: Եվ քիչ չեն՝ Լիանա Հարությունյան, Լիանա Ալեքսանյան, Վարդուհի Աբրահամյան, Կարինե Բաբաջանյան, Հրաչուհի Բասենց, Հովհաննես Այվազյան, Լիպարիտ Ավետիսյան, Հասմիկ Թորոսյան: Շատ անուններ կարող եմ տալ, որոնք եկել են լրացնելու մեր օպերային արվեստի դաշտը:
– Մի հարցազրույցում ասացիք, թե մտածում եք գնալ մանկապարտեզ և այնտեղից սկսել երեխաների երաժշտական կրթությունը: Սա իրատեսակա՞ն մտադրություն է:
– Այո՛: Ես որքան խորանում եմ, այնքան ավելի եմ համոզվում, որ մենք կրթությունը պետք է սկսենք մանկապարտեզից: Մանկապարտեզի երեք տարեկան երեխաներին չի կարելի հագցնել զինվորի շորեր, սովորեցնել ձեռքը բարձրացրած երգել՝ պիտի գնանք, թուրքին մորթենք և այս տեսակ բաներ: Ես սրանում շատ վտանգավոր բան եմ տեսնում: Երեխան պետք է մնա երեխա: Եվ ոչ միայն երեխաներին, այլև ծնողներին է պետք ճիշտ կրթել: Երեխան պիտի ապրի իր բնական մանկությունը, ստանա նորմալ դաստիարակություն և ձևավորի իր ներսում հայրենասիրության իսկական չափանիշները: Մենք չենք կարող դեռ խմոր վիճակում գտնվող երեխային պսևդոհայրենասիրական որակներ ներարկել: Մյուս անթույլատրելի երևույթն էլ այսօր երեխաների նմանակումն է թոփ մոդելներին՝ անհեթեթ սանրվածքով, շպարով և այսօրինակ բաներով:
– Երաժշտական այլ ժանրերով հետաքրքրված չե՞ք:
– Ես շատ եմ սիրում հայկական ժողովրդական երգերը: Մանկությունս այդ երգերի ներքո է անցել: Մեծ մայրիկս ինձ համար երգել է «Մանկության օրեր», «Մանիր, մանիր, իմ ճախարակ» և այլն: Կան ժողովրդական երգեր, որոնք շատ քիչ են այսօր հնչում: Եթե ունենամ համարձակություն, թերևս, մի օր վեր կհանեմ այդ երգերը: Պարզապես ես այնքան ընդգծված օպերային երգչուհի եմ, որ չէի ցանկանա «ձեռնոց նետել» մեր ժողովրդական երգի կատարողներին: Դա նրանց գործն է, նրանց անելիքն է: Բայց կարծում եմ՝ ժողովրդական երգը հանրայնացնելու լավ միջոց է դրանց կատարումն իմ կողմից:
– «Ոսկե ծիրան» կինոփառատոնի բացումներից մեկի ժամանակ արդեն հանդես եք եկել Սայաթ-Նովայի կատարումով:
– Այո՛, Փարաջանովին էր նվիրված տարին, և ես մտածեցի, թե ուրիշ ինչ կատարումով կարելի է հանդես գալ, եթե ոչ՝ Սայաթ Նովայի տաղով:
– Ձեզ մշտապես տեսնում ենք «Արմենակ ՈՒրֆանյան» բարեգործական հիմնադրամի նախաձեռնությունների ծիրում: Ինչպե՞ս ձևավորվեց այս կապը:
– Ինձ մինչ օրս հանգիստ չի տալիս ապրիլյան պատերազմի ցավը: Կարծում եմ՝ միակ բանը, որ մենք կարող ենք անել, այն է, որ շարունակ բարձրաձայնենք, անընդհատ հնչեցնենք այդ հերոս տղաների անուններն ու նույն ջանասիրությամբ պախարակենք այդ երևույթն ու նրա մեղավորներին: Չեք պատկերացնի, թե ինչպիսի տառապանք է ինձ համար տեսնել այդ որդեկորույս մայրերին, որոնց կյանքը պարզապես վերջացել է 2016-ի ապրիլին: Այդուհետ իրենց համար միակ տեսարժան վայրը դարձել է Եռաբլուրը, իրենց կյանքի միակ մխիթարությունը որդիների տապանաքարերը լվանալն է, ծաղիկներ դնելը, խունկ ծխելը, խոնարհվելը: Սրանից դուրս նրանք ուրիշ կյանք չունեն: Այդ պատճառով էլ ես իմ պարտքն եմ համարում բոլոր հնարավոր դեպքերում բարձրաձայնել այս ամենի մասին, որպեսզի ժողովուրդը չմոռանա, թե ինչ է եղել 2016-ի ապրիլին, որպեսզի ինչ-որ ձևով իր վերաբերմունքն արտահայտի: Ես բարեգործական համերգի ժամանակ, հենց բեմի վրա առաջին անգամ հանդիպեցի Համեստ ՈՒրֆանյանին՝ Արմենակ ՈՒրֆանյանի մորը: Մինչև հիմա շարունակվում է մեր համագործակցությունը: Նաև ծանոթացել եմ Մարինե Հովհաննիսյանի՝ Արմեն Հովհաննիսյանի մոր հետ: Երանի կարողանայի մեկիկ-մեկիկ գնալ որդեկորույս բոլոր մայրերի մոտ, գրկել նրանց, ինչ-որ կերպ մխիթարել: ՈՒրիշ ի՞նչ կարող ենք անել նրանց համար. սրանից ավելի՝ ոչինչ:
– Ի՞նչ փոխվեց մեր կյանքում հեղափոխությունից հետո: Հիասթափությու՞նն է շատ, թե՞ ոգևորությունը:
– Պահանջներն են մեծ: Չեմ ուզում դեռ հուսախաբությունից խոսել, դեռ սպասում եմ: Բայց պահանջներ ունենք, որոնք պիտի բավարարվեն: Որովհետև այսօրվա իշխանությունը շատ մեծ խոստումներով եկավ, և մենք հավատացինք այդ խոստումներին: Շատ խնդիրներ հանրաքվեի միջոցով լուծելու խոստումներ են տրվել, բայց այսօր հակառակ բանն ենք տեսնում: Չէի ցանկանա՝ գորգ լվանալով, փողոցում խորոված անելով շահեին ժողովրդի համակրանքը, այլ անեին կոնկրետ գործեր, մեծ ու արժանապատիվ գործեր, որպեսզի այդ համակրանքը լինի հիմնավորված: Անվերջ տոներ ենք անում՝ տոլմայի փառատոն, խորովածի փառատոն, վարդավառ: Վարդավառը շատ գեղեցիկ տոն է, բայց չպետք է վերածվի քաղաքականության, չափի մեջ պիտի լինի, ավանդույթի շրջանակներում: Այս օրը շատ տարօրինակ ընկալում ունի մեզանում, և դա պիտի վերևից շտկվի: Եթե մեր երկրում ջրցան մեքենաներ ունեն, որոնք կարող են վարդավառի օրը անցորդներին ջրել, թող գնան Եռաբլուրի չորացած ծառերը ջրեն, Ծիծեռնակաբերդում՝ օտարերկյա նախագահների տնկած անվանական ծառերը ջրեն: Վարդավառն ուրիշ խորհուրդ ունի. դա արտը ջրելու, պարտեզը ջրելու, ջուրն առատորեն բաշխելու տոն է, ոչ թե փողոցով անցնող մարդկանց անհարմարություններ պատճառելու օր:
– Ջրի խնդիրը հիմա հրամայական է մեր հանրապետության համար: Մենք մեր վարած կենցաղով, տնտեսական ծրագրերով անվերջ բախվում ենք մեր ամենաթանկ գանձը՝ խմելու ջուրը, կորցնելու հեռանկարին: Այս առումով ամենախոշոր վտանգը, որ ներկայում գուժում են բնապահպանները, Ամուլսարի հանքի հնարավոր շահագործումն է: Ինչպե՞ս եք սրան վերաբերվում:
– Ամուլսարի հանքի շահագործումը մեզ կտանի ոչնչացման: Բառացիորեն՝ ոչնչացման: Եվ թող ինձ հակառակը համոզելու համար ոչինչ չբացատրեն, նմանատիպ բացատրություններ շատ ենք լսել: Եվ ցավալի է, որ մենք ուրախացանք՝ մտածելով, թե հեղափոխությունից հետո կարվեն կոնկրետ քայլեր, ոչ թե կրկին կհնչեն բացատրություններ: Այնինչ այդպես չէ:
Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ